ANDERSNATTENS VENNER
Via Ferrata på Andersnatten:
Brød for sigdøler (?) – og circus for folket!
"Andersnattens Venner" ble til etter at planene om Via Ferrata-anlegg på Andersnatten ryktes i fjellklatrerkretser. En søknad fra event-selskapet Sigdal Aktiv (udatert) om kr. 880.000,- i støtte fra et kommunalt fond til turist- og friluftsformål bekreftet at arbeidet med et fremmedelement av dette slaget er i gang. I søknaden heter det at "anlegget er 100% kommersielt" og i tråd med selskapets vedtektsfestede formål, skal «utvikle nye aktiviteter og tjenester innen reiselivet i Sigdal".
For oss som ferdes i stupene er forestillingen om tilrigging av Andersnatten (733 m) i Viken, tidligere Buskerud fylke, med størrelsesorden ett tonn stål, like provoserende som piercing av Mona Lisa, Michelangelos enestående kunstverk, ville vært i kunstverdenen. I kjent stil i det moderne Norge forutsetter de kommersielle utbyggerinteressene at 'samfunnsnytten' trumfer hensynet til fri natur og kulturtradisjoner. Begrepet samfunnsnytte utmyntes i kroner og øre og handler her om forventet 'nytte' (antall besøkende: 1000 x kr. 1000,-), nye arbeidsplasser (i følge nevnte søknad: 2) og ringvirkninger (overnatting, servering, etc.). På kostnadssiden tar event-selskapet kun med utlegg til tilrettelegging (veg, fjellsikring, etc.) og installasjon (ståltau, stigetrinn, etc) som summerer seg opp til budsjettets kr 4.400.500,-.
Denne formen for moderne demokrati-praksis kommer for tiden frem i dagen med grasrotopprøret mot vindkraft på land i Norge. Konsekvensene – 'kostnaden' – av inngrep i fri natur feies under teppet, der den ikke har noen markedsverdi. For tilfellet Andersnatten blir utfallet at skadene som naturen og lokal kulturtradisjon utsettes for, uten videre forbigått og altså gitt verdien kr. 0,-. Det kan vi som Andersnattens Venner, ikke gå med på – og vi er ikke alene om det synet!
Fri natur har egenverdi
Våre fjerne forfedre tilba naturen som hellig. Noen av oss har vært i Himalayas storfjell sammen med sherpaene. Dette høgfjellsfolket med deres buddhistiske tro holder den dag i dag fjell for hellige. I vår norske historie skal vi ikke så langt tilbake som hundre år for å finne tegn til dyp respekt for fjellet. Hauger av småstein i skoggrensen er spor etter 'varp', eller 'kast' – ikke turist-varder (!) Når folk fra bygda hadde ærend til fjells, kastet de en liten stein på det som med årene ble en steinrøys på terskelen til fjellverdenen – et tegn på at de underkastet seg den naturvennlige folkeskikken som gjaldt der.
Vår tradisjon for naturvennlig folkeskikk er – nok til stor overraskelse for de mange historieløse innbyggerne i landet vårt i dag – forutsetningen for at Norge som eneste nasjon i Europa, fikk sin selvstendighet uten en blodig krig. Den militære stormakten Sverige måtte gi slipp på Norge på grunn av den store respekten som 'edle ville' nordmenn ble til del i nasjonalromantikkens tid. Fordi dansk og svensk overhøyhet hadde forhindret industrialisering hos oss, hadde befolkningen her til lands på 1800-tallet alle de kjennetegn som en selvstendig nasjon den gang måtte oppvise. I dag lærer vi om en slik levemåte på museum, men etter industrialiseringens herjinger i og rundt de store byene i Europa i denne kulturepoken, så tidens filosofer og kunstnere opp til slike 'edle ville' – J. J. Rousseaus fengende uttrykksmåte. Den sveitsiske filosofen fikk gjennomslag for sin oppfatning av at folk i fjelldalene i Alpene var blitt foredlet ved sin levemåte i fri natur.
Takket være 1800-tallets geniale, norske billedkunstnere forble ikke dette en godt bevart hemmelighet: I. C. Dahl fikk allerede i 1826 professorrang ved det berømte Dresdener-akademiet, mens Hans Gude ble 'hoffmaler' hos den tyske keiseren Wilhelm II og Peder Balke fikk en stor bestilling av kong Ludvig Filip av Frankrike. Rekken av norske malere i europeisk mesterklasse fortsetter med tredjegenerasjonen som blant andre teller Theodor Kittelsen og Christian Skredsvig.
Begge bodde og arbeidet i traktene rundt Andersnatten og har
sammen med lokale spelemenn og dikterpresten og eventyrinnsamleren Jørgen Moe
gitt opphav til at Sigdal i dag kan smykke seg med betegnelsen «Kunstnerdalen».
Via Ferrata på Andersnatten vil være drepende for Sigdals
enestående omdømme. I iveren
etter å profittere på siste mote for 'pengemaskiner' i norsk turist-business,
overser aksjonærene i Sigdal Aktiv at et godt omdømme er lett å ødelegge og
tungt å gjenreise. Velrennomerte cruisebåthavner på Vestlandet som Åndalsnes
kan nok ha fortjeneste av et 'fjellentringsanlegg', men det er blåøyd å tro at
en avsidesliggende bygd som Eggedal, kan trekke til seg mange kunder til fake
news-klatring. Selv om det lokale event-selskapets 'jernsti'-entreprenør, Runar
Carlsen i Norsk Boltefond, i et intervju nylig i "Norsk Klatring"
hardnakket påstår at "Via Ferrata er klatring", er det ikke mer sannhetsgehalt
i denne selvbestaltede definisjonen enn i Make-America-Great-presidentens
hopevis av løse påstander.
Opprinnelsen til 'klatring' er Romantikkens dannelsesreiser
Opprinnelsen til 'klatring' er Romantikkens dannelsesreiser
for et borgerskap som slo seg
opp på industrialiseringen. Inspirert av de storslagne skildringene som de før
nevnte billedkunstens mestere leverte fra tindeverdenen i Alpene, dro de til
fjells for å forvisse seg om at et slikt eventyrland eksisterte. Pionerene ble
overbevist og i årene fra 1867 til 1877 etablerte England og alle alpelandene
sine nasjonale, alpine klubber eller forbund. Alle større byer i Europa opprettet etterhvert
sine lokale organisasjoner som la til rette for
besøk i høgfjellet – til å begynne med handlet det om å organisere et
fjellførervesen, senere merking av stier og bygging av hytter. I Rousseaus ånd
søkte byfolket en fornyelse av dannelsesreisene til kulturarvstedene Aten og
Roma med 'foredlende' ferder i fri natur.
De leide førertjenester av gjetere, jegere og fjellkarer som lette etter
krystaller til smykker i klatrelende. I Chamonix kunne man leie fjellførere
allerede fra 1821.
Jegernes form for fjellferdsel preget den alpine
klatretradisjonen den første tiden: Naturvennlige, årvåkne for faremoment,
lettvinte i bevegelsen som de ballett-dansende fjellgeitene mange av dem jaktet
på. Med tiltakende erfaring tok byfolket over utviklingen av klatrestilen. Til læremestrenes
ferdselsformer la de engelske pionerene i Alpine Club, etablert 1867,
gentleman-idealene om (brautende) beskjedenhet (P. W. Zapffes ironiske
kommentar), klatring by fair means (ingen tekniske hjelpemiddel) og The leader
does not fall! (gentlemennenes reaksjon på beskyldningen om at de satte livet
på spill). Først med rivaliseringen om flaggheising på verdens høgeste fjell
etter 1. verdenskrig, ble det viktig
å nå toppen. Med så mye prestisje på spill tok de tungt utrustet
'landslagene' seg friheter i bruken av tekniske hjelpemiddel. Denne iveren etter
klatring for å nå toppen av fjell forplantet seg i mellomkrigstiden til Europa.
I Øst-Alpene ble det etterhvert vanlig å bruke bolter – metallredskap til å
hamre inn i sprekker i fjellet til sikring, der det ikke lot seg gjøre på
naturlig vis. I 1950-årene fikk vi så en direttissima-bølge i bratt kalk- og
dolomittfjell, der boltene ble brukt ukritisk som håndtak og fottak i tretrinns
flyttbare klatrestiger. Der det ikke
fantes sprekker, unnså man seg etterhvert heller ikke for å bruke manuelle slagbor og borebolter.
Tilbake-til-kildene impuls fra California
Clean climbing – en tilbake-til-kildene impuls kom fra
californisk mot-kultur i Yosemite i 1960-årene til Frankrike og Norge i første
omgang. Den engelske klatrekulturen hadde ikke latt seg rokke og i løpet av
1970- og -80-årene fikk vi en renessanse i Europa for den alpine
klatretradisjonen som lenge gikk under betegnelsen 'tindebestigning' her i
landet. I disse årene fikk vi, ikke uten konflikter, en utvidelse av begrepet
'klatring' ved at mindre fjellvegger ble tilrettelagt for 'sportsklatring'.
Gjennombruddet for denne 'sportifiseringen' av en krevende form for friluftsliv
kom med utviklingen av batteridrevne bormaskiner. Veggene ble rensket for løse
partier og alle slags vekster fjernes/pusses vekk, før borebolter ble plassert
med få meters avstand (se Store norske leksikon). Fordi det ble enkelt å
konstruere innendørs sportsklatrevegger av oljebaserte materialer, har dette
med årene blitt en utbredt trimaktivitet. Når den entreprenøren som Sigdal
Aktiv har engasjert for tilrigging av Andersnatten med +/- ett tonn stålarmatur hevder at
"Via Ferrata er klatring" (se før nevnte intervju), har han ikke
dekning for denne påstanden.
Via Ferrata er entring av fjellvegger etter ståltau på
stigetrinn som er festet i dype borehull i fjellet. Slik aktivitet har ikke annet til felles med
klatring i den alpine tradisjonen enn at man kan kommer seg opp en mer eller
mindre bratt fjellvegg. Slik entring mangler .alle fundamentale kjennetegn på tindenes
friluftsliv.
Via Ferrata-aktiviteter:
er ikke naturvennlige – de forutsetter tung tilrettelegging av fri natur
snyter kunden for intimt nærvær i fjellandskapet
snyter kunden for aktiv medvirkning i farefellesskapet i taulaget
avspiser kunden med tivoli-underholdning med hjertet i halsen
spiller ikke mesterlighetens, men på lettelsens dopaminrus
nører opp under Trolltunga-kjekkaseri og falsk identitetsdanning
Entreprenør Carlsen kan finne visse felles trekk hos Via
Ferrata-aktivitet og sportsklatring som at det ikke er naturvennlig. Det er
Carlsen den første til å forstå, ettersom han angir å ha plassert titusenvis av borebolter i
anlegg for sportifisert klatring. Det rettferdiggjør selvfølgelig på ingen måte
den skjending av fri natur som følger av entringsanleggene han leverer.
Det fascinerende ved klatring i den alpine tradisjonen er
omgangen med livsfaren. Livsfaren er livsviktig! Kunsten består i å lære fare å
kjenne uten å sette livet til og uten å
misbruke den som rusmiddel og/eller innholdsløs underholdning –
forretningsidéen bak tivolieffekter som Via Ferrata. Fare er ikke farlig for
den som farer várlig! I dag hjelper vitenskapen oss til bekreftelser for det
erfaringen lærte våre forfedre og som stimulerte dem til ettertanke – også kalt
filosofi. Ikke mange meter over bakken melder forståelsen av situasjonen seg
for alle som ikke lider av nedsatt funksjon for fornemmelse av fare. Det setter
oss i beredskap til å møte en truende virkelighet på en hensiktsmessig måte. I
farens stund behøver ingen å be oss om å konsentrere oss. Vi er intenst
tilstede med alt av evner og kroppslige funksjoner – den ideelle situasjonen
for læring, en læring som belønnes med dyp glede (jf. filosofen og
tindebestigeren Arne Næss utlegging om Spinozas filosofi om glede). Slik dyp
fornemmelse er vegen til naturkjennskap – kjennskap som er vegen til
forpliktende naturvennskap: Naturvennlighet.
Sigdal har en kulturarv uten sidestykke i Norge!
Sigdal har en kulturarv uten sidestykke i Norge! Her levde
og virket begavede kunstnere i den
romantiske tradisjonen – en tradisjon som skapte verdens første
naturvernbevegelse. Med Andersnattens kneisende klippevegg som felles attraksjon,
går billedkunsten og brattlandskunsten her opp i en høyere enhet med en alpin
klatretradisjon uten avbrudd siden 1940-årene. Norge er rikt på storslagne
tinder, men ingen av disse fjelltraktene kan by på et slikt rikt, kunstnerisk
miljø som "Kunstnerdalen".
Vi i Andersnattens Venner kan forstå at Sigdal Aktiv i
iveren etter å bidra til næringslivet i
hjemkommunen, har latt seg friste av en nymotens 'pengemaskin' i en tid, da
norsk turistbransje er økonomisk hardt presset. Vi har imidlertid forventninger
til at selskapet ved nærmere ettertanke er enige med oss i at å by gjester på
fri natur og enestående kulturarv er en
bedre forretningside enn dyre kopier med tivoli-effekt. Hemsedal med sin
veletablerte pengemaskin – skisenteret – kan stå som et skrekkens eksempel på
hvor galt det kan gå. Med pandemien
havnet de med et slag på listetoppen for arbeidsløshet i Norge: 35%!
Tilrettelegging av fri natur for den slags 'Gøy-på-landet' skaper også ubalanse
i næringslivet med sesongdrift.
Vi lever i en livstruende tid for vår Jord. Uten at vi tar
situasjonsbeskrivelsene fra FNs klima-
og naturpanel på alvor, bidrar vi til at et under av en livsverden blir
ulevelig for fremtidige generasjoner. Når vi handler lokalt, må vi tenke
globalt! Filosofen Gandhi som levde som han lærte, utfordret oss med vår tids
avgjørende spørsmål:
Vil du være en del av problemet – eller en del av løsningen?
Med
naturvennlig hilsen Andersnattens Venner
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar